Tuesday, June 23, 2009

Aku, Pericoronitis, dan Metronidazole

Salam alaykum...

Pericoronitis is a common problem in young adults with partial tooth impactions. It usually occurs within 17 to 24 years of age as it is when the third molars start erupting. It occurs when the tissue around the wisdom tooth has become infected because bacteria have invaded the area. Poor oral hygiene and mechanical trauma on nearby tissue can cause this inflammation. However, it can be impossible to effectively brush the necessary area and prevent this from occurring due to a partially erupted tooth. Food impaction and caries (tooth cavity) are also problems associated with third molar pain.

One of the ways to treat this pericoronitis thingy is to... well. You read the title, amirite? Administer Metronidazole.

This Metronidazole thingy is a nitroimidazole anti-infective medication used mainly in the treatment of infections caused by susceptible organisms, particularly anaerobic bacteria and protozoa.

Great. kick that Peri thingy (Peri2 Nandos Chicken?! Wuwuwu. Nyam2) in da butt. Problem solved amirite?

Common adverse drug reactions (≥1% of patients) associated with systemic metronidazole therapy include: nausea, diarrhea, and/or metallic taste in the mouth. Intravenous administration is commonly associated with thrombophlebitis. Infrequent adverse effects include: hypersensitivity reactions (rash, itch, flushing, fever), headache, dizziness, vomiting, glossitis, stomatitis, dark urine, and/or paraesthesia.

High doses and/or long-term systemic treatment with metronidazole is associated with the development of black hairy tongue, leukopenia, neutropenia, increased risk of peripheral neuropathy and/or CNS toxicity.


*******

Beberapa hari yg lalu, sbg nk celebrate umo aku yg sweet 18 nih, sistem biologi tubuh aku pon menghadiahi aku sebijik lg gigi bongsu. Dulu dh ade gigi bongsu. Skang dia hadiahkan lg satu. Tp kalo derang nk kasi baek2 xpela kan. Hadiah, rezeki mane bisa ditolak kan.

Masalahnye, nk tunggu gigi bongsu ni tumbuh, punyela seksa nyer. SAKET BHAI!!11

Keliling gigi bongsu yg nk tumbuh tu mcm dh xde keje laen nak buat. Nk membengkak je kejenye. So setiap kali nk kunyah pape makanan yg sedap, lazat n berkhasiat tinggi (Peri2 Nandos Chicken?) gusi yg bengkak ni melantun. So susah la nk kunyah.

Sape2 yg nak amek medic tuh. Yg maseh ade kat shahputra ke. Intec ke. Xpon yg dh ade kat Zagazig tu. Gatal. Org len bru preparation ko dh gatal nk gi obersi dulu. Jgn mare zaimu. lalala~. Tu la namenye pericoronitis.

Peri=surrounding. Bkn peri2 chicken kat nandos tu. Walaopon sedap lazat berkhasiat, mereka xde kene mengena. Bau2 bacang pon xde. Bau2 durian pon xde. Hehe skang kan musim durian. Tiap2 ari bapak aku bwk balik durian kat umah. Pagi esoknye tinggal bijik ngan kulit durian je. Isinya dh ilang. Sape ntah curik isi durian tuh. So Sape nk bijik ngan kulit durian contact aku. Nnti aku jual.

Coro= gigi. Sape gatal nk jadi dentist taula. huhu Xpasal2 sape nk jadi dentist pon dipergatalkan jugak ye.

Nitis=radang. Bengkak. Lbeh kurang je mereka. Adek beradek mcm Upin ngan Ipin. Ehehe Upin ngan Ipin tu kawan ke adek beradek? Aku xpnh tgk pon kartun tu.

Kalo dulu kene pericoronitis aku bwat dek je. Lbe kurang seminggu ilang la dia mcm coco crunch. Tp kali ni mak aku offer nk kasi antibiotic kasi kureng bengkak. Kureng bengkak, kurengla saket kan. So aku pon diberi la Flagyl 400 TDS. Metronidazole.

Lps dua hari makan antibiotik tu. Aku da rase laen mcm. Bile haus, aku bukak peti sejuk. Cari air kosong sejuk. Bila teguk air aku heran apsal la air ni pahit semacam. Minum air sarsi pon rase pahet mmnjg. Seolah2 ade org nk sabotaj aku, blend peria pas2 boh dlm drinks aku.

metallic taste in the mouth

Ah lantak la metallic x metallic. Metalicca ke hape ke. Most bende yg aku rase esp kalo sejuk sume rase cam ubat sensei je. Pahit smcm. Wuwuwu... Lately I dont even hape to take anything. Sedut udara dari mulut pon rase pahit. Bole bayangkan the air around us rase pahit?

Infrequent adverse effects include: ... dizziness, vomiting, ...dark urine...

haha kadang2 pon rase dizzy gak. Sometimes badan aku yg slim ni rase mkn ringan plak silap imbang jatuh tsembam. Peh. And...ahaha. Aku xdela vomiting. Igt aku mengandung pe. Tp perut mmg rase xsdp ah. Sensation nk vomit tu mmg de walopun sket. And the dark urine... yes. Warna cam air teh. Teh O. Ala teh O yg korang minum tiap2 petang kat DM SMAPK tu. Len kali kalo minum teh O, jgn lupekan aku oke.

Pada mulanya aku agak teruja ngan dark urine tuh. Tau nape? Tau xpe, haha. Aku suke tgk cite House kat AXN. Korang suke x? Korang tau x nape Dr House tu tempang, pakai tongkat? Hal ini kerana otot kakinya telah mengalami infarction. Salur darah yg tersumbat di paha menyebabkan otot2 di paha beliau tidak mendapat darah. Tisu badan yg tak dapat darah akan xdpt oksigen. Paham xni? Xkan dh lupe Biology kot. Haha. Oleh sbb xde oksigen, maka otot2 paha beliau akhirnya mati... dan merepot. Sisa2 reputan otot tersebut dikumuhkan oleh badan melalui ayaq kencing. Oleh yg demikian, simptom bg otot reput dlm badan adalah air kencing berwarna teh O.

Kalo korang sndiri mengalami perkara ni, mesti korang teruja jgk kan? Kan kan kan?

Secara xlangsung side2 effects ni sume menurunkan selera aku makan. So ade hikmah lah gak kan sume ni. Mungkin sampai serunye untuk aku control makan. Kat umah ni makan lg banyak drpd kat SMAPK. Kat PLKN makan lagi banyak dari kat umah, tp well, u noe la kan. PLKN. Program Latihan Kelolaan Najib. Wat do you expect?


*******

Bapak aku penah cite. Penah ade patient keje swasta dtg kinik dia mintak MC. Sbb saket gigi yg amat. So bapak aku pon bg la MC kat dia.

Dentist cabut gigi. Doktor potong orang. But dont ask me why the patient didnt go for a dentist instead.

Then company patient tu call bapak aku lps bbrp hari. Derang xpcaye sakit "remeh temeh" cam sakit gigi bule dpt MC. Sakit gigi? Hek eleh. Cm bdk tadika la wei. Sakit gigi sket nk merajuk bwh ketiak mak. X gentlemen. Cube tgk ex-trainee PLKN. Mereka sume gentlemen dan berhati waja.

Kompeni swasta: Doktor, btoi ka sakit gigi boleh kasi MC nih doktor?

Bapaku : Ok. Camni la. Awak penah xsakit gigi sebelum ni sepanjang bekerja?

Kompeni swasta : ??.... Um... penah.

Bapaku : Sakit tak?

Kompeni swasta : ...er. Sakit.

Bapaku : Sakit mcmana? Rasa mcm nak tumbok org x?

Kompeni swasta : Bole la jgk...

Bapaku : Haha. Dlm keadaan macamtu awak rasa awak larat n mampu ke nk wat keje? Msti x sanggup kan?

Kompeni swasta : Oke2. Kami paham. Tq doc...

Letak telefon

And presumably the patient got his medical leave after all.


*******

So, tuntasannya? Konklusi posting ini? Saje je aku nk bgtaw aku saket gigi. Hauha. Sebbaek la ration Flagyl aku tu dh abes ptg td. Insyaallah esok luse surut la adverse effects tersebut ye. Pas ni bole la makan byk2 lg. Wuwuwoah. But mintak2 la pericoronitis tu x berulang kembali. Siyes saket wo. Mase belom amek Flagyl tu nk kunyah pon xmampu. Pericoronitis aku tu kat gigi bongsu sblh kanan, so tpakse la aku kunyah sblh kiri mulut. Tupon kunyah syarat je. Nasi yg aku makan sumenye masok sbijik2, sope mcm x kunyah lgsg.

Korang baek kan. Doa2lah gigi aku ni cpt sket tumbuh ye... Senang sket idop aku.

Sekian. Wassalam.


Saket wo... Wuuu... Xpe tahan2. Bdk PLKN berhati waja.

0 comments: