Thursday, May 7, 2009

USIM!~

Salam alaykum warahmatullah...
Sidang hadirin yang dihormati sekalian.

Yeyeh! Aku dapat USIM! Medic kat USIM! Walaupun sebenarnye aku mintak Medic UIA, tapi apakan daya. Dapat Medic kat USIM. Haha, ada beza ker? Dua2 medic gak kan? Dua2 ada title universiti Islam kan?? Haha. Yg kat UIA tu Asasi Perubatan. Yang kat USIM nih Tamhidi Perubatan. Pergh, canggeh syot nama! Tamhidi tu. Padahal xde beza pon asasi ngan tamhidi tu.


MASA SAYE KECHIL DAHULU...

Dari dulu lagi aku mengidam nak sambung blaja kat UIA. Maybe sejak aku darjah... 4 ke 5. Hha, bole lupe plak dah. Namun aku maseh muda.

Masa darjah 4 dulu, aku telah mengalami suatu tragedi sedih. Haha sedeh la sgt. Pada suatu hari ma grandma tiba2 tertanya2 pasal sekolah petang. sekolah agama sesi petang. Pagi sekolah kat SK. Petang Sekolah kat SRA JAIM. Ntah cemane grandma aku tersebut tiba2 terpikir pasal sekolah agama waktu petang nih. Dapat ilham dari mimpi kot.

Aku = pemalas. Bese la budak2 zaman skang kan. Alah korang! Ngate aku malas. Korang pon malas gak kan kecik2 dulu. Tau2 nak men gem je. Men kejar2. Men komputer la gameboy la. Digimon la hape la. Haha. So aku mmg tanak la sekolah agama petang nih. Aku rijek awal2. Cukup2 la skolah pagi yg homework banyak macam ya rabbi tersebut.

Nthen, suatu hari. Awal tahun 2001... Tiga orang budak nak gi skolah petang lalu kat sebelah umah aku. Ma grandma yg kemaruk nk postingkan aku ke sekolah petang ni pon tahan la derang. Interbiu. Mcm interbiewer MARA lagaknya. Dan dengan lagak seorang pemain digimon yang sangat pro, mereka menjawab, "Darjah 4 dah masuk dah makcik!"

Maka dengan spontannya ma granma masok umah, soh aku salin baju cantik2. Bwk beg sandang. Of course... bwk pelopak (pencil box da...) skali. And off we go to SRA JAIM Ujong Pasir yang jaraknya amatlah dekat ngan umah granmaku tercinta.

Kat sane without delay aku didaftarkan kt skul tu. Aritu gak start belajar. Walaupun buku teks ngan buku tules satu hape pun takde aku tetap kene mula belaja tyme tu. Dgn memakai baju hape ntah. Yg len sume smart pakai uniform skolah petang. Kecuali...uhm... aku la. Malu gila gaban syot wa cakap sama lu. Dicampur ngan perasaan yang sgt la bengang tiada apa mampu menggambarkannya. Balek umah aku merajuk. Tanak cakap. Pas2 I remember ade hentak/hempas something sbg tanda tunjuk perasaan besar2an. Peh brutal gak aku masa kecik2 dlu ek.

Namun begitu tragedi sdey leleh air mata tersebut menjadi penanda penting dalam sejarah hidop aku. Sejak saat itulah aku terjebak dalam dunia skolah agama... abes UPSR ngan SSRA (sijil sekolah rendah agama) teros ke SMK Agama Sultan Muhammad. Pas2 jadi imigran pg la SM Agama Persekutuan Kajang.

And now... aku dapat tawaran ke Universiti Sains Islam Mesia...


MARA

But of corze, aku KIV dulu la nak tgk MARA nyer result dulu.

Papepon, atas nasihat the honourable Wan Muhd Firdaus, before 15 Mei, kite still kene konpemkan nak terima UPU. As backup plan. But were not obliged to report ourselves 23 Mei nanti. So kalo dapat MARA kita bleh la abandon UPU.

Ah, itu sajela buat masa skang. Take care. Cheer selalu. Selagimana ada masa untuk cheer sebelom masuk alam IPT yang stressful sehingga kehidupan kita rasa cm taik belaka. Ooo... Scary... Selamat menempuh alam IPT.

Wassalam

0 comments: