Monday, October 7, 2013

Tahun Ketiga

Salam alaykum wa rahmatullah wa barakatuh

Lebih kurng 23 hari dari sekarang, genaplah setahun aku biarkan laman ini bersawang haha.

Betapa pada masa itu aku sangat takut berhadapan dengan exam tahun kedua yang mencabar, juga taku kepada cabaran hidup yang datang bertalu-talu.

Well, apa yang berlaku dalam masa setahun ini, Alhamdulillah, semuanya atas limpah karunia Allah. Haza min fadhli rabbi!

Aku struggle

-atau separuh struggle? macam subjektif saja?-

dalam menghadapi ujian akhir tahun kedua dan Verticle Integrated Assessment (VIA) yang mencengkam. Namun aku kecundang pusingan pertama. Ouch. Maka apa lagi, haruslah aku duduk supplementary paper.

Duduk suplementary paper tidak lah bermakna aku gagal dengan jayanya. Cuma markah aku berada dalam julat 'di hujung tanduk' dan pihak universiti merasakan tidak salah untuk membuka peluang kedua mencuba. Alhamdulillah supplementary paper aku pass dengan jayanya.

Namun pengorbanan harus dilakukan; Akibat perhubungan dengan ex-housemate aku - yang semuanya foreigner - menjadi semakin tegang atas suatu kisah yang tertentu, maka terpaksalah aku bermalam selama seminggu untuk menduduki paper tersebut di hotel. Sakit woo bayar sewa harian dengan harga yang pricy. Masalah betullah ex-housemate aku tu. Tak aman aku dalam musim exam nih. Huhu.

*******

Alhamdulillah. Pass tahun kedua dan mara ke tahun ketiga, telah tiba masa aku mengucapkan selamat tinggal kepada bumi Subang Jaya-Petaling Jaya yang telah aku huni semenjak pertengahan 2009. Tiga tahun setengah woo. Banyak kenangan manis pahit bersama rakan2 Taylors dan Monash di sini. Agak terkilan jugak kerana bagi hemat aku, tiga tahun setengah ni tidak aku gunakan dengan optima untuk mengembara menyelusuri kota raya KL puas-puas sebelum aku akhirnya bakal dilempar jauh-jauh nun di selatan tanah air.

Kini aku di Johor Bahru. Ahh. Betul-betul di pusat bandaraya, di persekitaran Hospital Sultanah Aminah, hospital yang menjadi pusat bagi tahun-tahun klinikal aku.

Lain sungguh suasananya dengan di Subang Jaya-Petaling Jaya dulu. Huhu. Environmentnya. Masyarakatnya. Kehidupannya. Pembelajarannya. Spiritualismanya.

Mungkin aktiviti di hospital aku ceritakan di lain hari? Panjang ceritanya. Sekarang pun aku sudah tiada mood untuk bercerita panjang lebar akan hal itu.

Lain-lain cerita tentang JB pun, mungkin di lain hari.

Tapi aku tempted untuk meluahkan perasaan ini huhu:

Sayang sekali aku tak berkenan sangat dengan grup aku di sini. Ahh. Apa la yang dibuat oleh para admin ketika mereka menetapkan ahli kumpulan ye? Hmm. Belum dikira lagi bahawa aku akan bersama dengan mereka lebih kurang dua tahun. Tidak lama lagi setahun akan berlalu, maka masih ada satu tahun lagi untuk aku menghadapi mereka. Moga aku tabah.

*******

Aku perasan banyak juga perubahan dalam diri ini. Sayangnya aku tak reti nak susun kata kemas-kemas untuk elaborate apa yang aku cuba maksudkan ini.

Takpelah kita kasi slot lain untuk isi perkara ini ok. Haha.

Oklah. Aku harus bersiap-siap. Harus bersedia untuk Peperiksaan Hadiah John Desmond esok. Siapa menang boleh menang seribu Australian Dollar. Wuhu!

Salam alaykum wa rahmatullah.

0 comments: