Sunday, December 6, 2009

International Student Admission Test: Da Result

Salam alaykum...

ISAT antara exam terpenting untuk mendapat placement di universiti2 Australia dalam course medicine dan dentistry. Ada universiti yg mengutamakan result ISAT ni sebelum memanggil student untuk interview. Ada juga universiti yg hanya mahu result ISAT, xlayan interview langsung.

Menurut senior, kemasukan universiti di Australia sangat mengutamakan result IELTS dan ISAT, kemudian result TER SAM mendapat timbang tara prioriti yg paling hujung. Walaupun begitu, ini tidak bermakna TER boleh diperlekehkan begitu saja. TER 95% ke atas wajib dicapai untuk menjamin kedudukan yg kukuh dalam placement ke universiti.


***




Tuan2 dan puan2, dengan ____nya saya memaklumkan inilah result ISAT saya. Saya bubuh tempat kosong di situ sbb tataw nk bubuh 'sukacita' or 'dukacita'.

Markah Overall Reasoning %ILE diambil kira. Peratusan di sini bermaksud percentile, bukan percentage.

Andaikan dalam satu peperiksaan ada 100 soalan. Saya menjawab 67 soalan dengan betul, dan salah jawab 33 soalan selebihnya. Maka saya dapat markah 67%. Ini dinamakan percentage.

Andaikan pula ada 100 orang yg mengambil peperiksaan yg sama dengan saya. Berdasarkan result keseluruhan, kami dirankingkan, sepertimana ranking dalam kelas dan tingkatan mase zaman sekolah menengah dulu. Berdasarkan ranking tersebut, saya mendapat ranking ke-33 drpd 100 orang. Ini bermakna saya telah mengalahkan 67 org yg mendapat ranking di bawah saya. Oleh itu saya mendapat markah 67%. Inilah yang dikatakan percentile.

Sistem percentile ISAT ini mengambil kira ranking berdasarkan sume yg mengambil peperiksaan ISAT seluruh dunia pada sesi yg sama dgn kita. Sistem ini jugalah yg digunakan dalam program SAM. So bayangkanlah TER 95% yg perlu dicapai budak2 medic... kene dapat top 5% in the world. Kalau ada 10 000 calon SAM tahun tu, bdk2 medic kene jadi top 500 students dalam dunia.

Luckily dalam admission international students kat uni2 Australia ni, ada quota placements untuk setiap negara tertentu. Ada sesetengah uni kasi beberapa belas tempat untuk student Mesia. Mungkin ada juga quota kurang 10 pelajar. Dan untuk quota Malaysia juga, dh tersedia quota untuk college tertentu - Taylor's, Intec, etc sume ade quota masing2 gak. So luckily dalam ISAT, kami x perlu compete dengan satu dunia. Cuma perlu compete ngan result ISAT pelajar2 Malaysia yg len. But then again, sbb mmg dah ade quota untuk college2 itu sendiri, so skop persaingan mnjadi semakin kecil dalam college sndiri, batch sendiri.

Hanya ada satu kelas budak Medic MARA dalam batch aku. So senangkan cite, aku kene la compete result ISAT aku ngan classmates aku sndiri...

Risau2. Naek cuti kene survey markah ISAT masing2. Kalo too low kene la repeat. Kalo dh tinggi pon, serba salah gak nak repeat ke x. Ye arr, mereka2 yg dpt markah rendah pon mesti la semangat nk repeat. In case markah derang setelah repeat perform lg ke atas, xkn aku nk dok diam je kn.

Tp faktor yuran turut menjadi isu. Nk repeat ISAT, RM 900 kene ade tersedia dalam kocek.

Kalo tanye senior, derang kata markah aku bole dalam lingkungan terjamin. Markah paling tinggi dalam batch derang adalah 79%. N beberapa ketul saja yg dapat over 70. Ada sorang member pd senior ni dapat 69% n still dia bole dapat tawaran. (Kpd budak2 SMAPK sekalian - yg dapat markah 69% tu adalah anak cekgu norlia...)

Batch atas derang plak (batch SPM 2006) ada sorang student genius nih dpt 92%. Mmg lumayan gile reward yg dia dpt. Dia dpt sume tawaran ke uni2 kat Aussie, in fact kebanyakan drpdnya dia xpayah pg interview langsung. Tros dpt conditional offer.

But both batch seniors ni mmg hebat competition. Batch derang roughly ade 40-50 budak medic dalam SAM. They have to fight to perform well and got their ticket to Aus universities.

Batch aku cume ade 20 budak medic MARA. Only one class. Sbb tu aku cakap competition aku adalah classmates aku sndiri. Insyaallah, dengan usaha sungguh2 dan komitmen dlm SAM program ni, probability sume dapat fly dgn jayanya adalah besar sekali. Moga2 competition kami x sesengit batch2 sebelum kami. Ya Allah, permudahkanlah urusan kami.

Wassalam.

4 comments:

Unknown said...

ak bersyukur ak bkan bdak sam~ huaa.

by the way, congratz, (shud i say?), or gud luck, (incase ko nk re seat) hauha

morphyanderssen said...

tenks2 for da support cawak. rajen singgah uh. haha

stakat a few yg aku tanye from classmate2 aku nih, sume yg aku tanye dpt bawah 50, including a few taiko2 klas aku yg rata2 dpt 40 something. fuh~ tp ramai lg yg aku tataw marks derang.

Luqman Nasran said...

gempak doe markah ko...

morphyanderssen said...

woaa.... lokman da jd blogger ah skang.