Thursday, December 3, 2009

SAM Trip to Jabatan Kimia

Salam alaykum warahmatullah wabarakatuh

Pagi yg hening. Ketenangan yang bening. Semalam, 19 November 2009, SAM Taylor's menganjurkan trip untuk July 09 Intake sempena mengisi masa lapang yg terbuang2 sempena minggu lps final exam ni. Haha, byk cantek punye ayat - masa kami banyak terbuang2. Padahal lps final exam, kami bertambah sebok dgn dua assignment Islamic Studies dan juga dihimpit masa untuk persiapan persembahan e-Portfolio yg _____. Isi sendiri tempat kosong. Pandai2 awak la nak isi camne. Yg penting, saya tak mau kene tangkap ngan ISA.

Kol 7.30 pagi, aku turun dari bas dan menuju tros ke kolej. Tunggu org lambat. Nthen bile sume sampai, naek bas ala2 bas persiaran. Bes woo bas tu. Tangkap leleh aku naek bas tu. Walaupon luarannye nampak cam bas kanak2 nk pg ke sekolah (bas sekolah la, katakan) tp dalamannya sangat masyuk.



bas maahad ini sekadar hiasan, tiada kene mengena samada dgn bas taylor's yg maseh hidup mahupun bas taylor's yg telah mati.

Dalam perjalanan nk ke jabatan kimia tu, aku berpeluang melihat Mentari Court, salah satu residences teles. Muaz zamri tinggal kat sinilah. Berdekatan ngan mentari court tu ade Bangunan Kurnia insurance. Sebelah Kurnia insurance ade...?? Kilang arak! Muhaha. Kalo cakap mesia bukan negara islam, ade je pihak yg akan melenting dan meletup2lah dewan2 persidangan mereka. Tp tersergam di tengah jalan adalah satu bangunan yg mmg bertentangan ngan syiar islam lgsg....hm.

OKe2... ronda punye ronda. Sampailah PJ. Pas2 sampailah destinasi kami...


yeah! headquarters jabatan kimia semalaysia


 juga berdekatan dgn mahkamah petaling jaya... sume dlm gamba student medic.


xdepon nk pakai pas keselamatannya... tp mmg tabole amek gamba kat dalam lab2 yg ada.

Setelah mengambil beberapa ketika untuk lepak2 di laman bersama sahabat2 kelas len (ada 3 kelas science stream yg join gi jabatan kimia nih - 09J1 Medic MARA, 09J2 Bakal2 cekgu n pensyarah terhormat, sponsored by MoE, 09J3 Engin MARA . mmg meriah) kami pon masok la ke.... kafeteria! Xde makan2 pon. Air mineral je. N a lil bit explaination on Jabatan Kimia


medic frens

hahauaha. xpenah2 pakai spek tiba2 bergaya la plak...

badi budak MoE

paan scratch MoE

Atas tu sume gamba2 mase briefing tu. Mungkin agak membosankan. Tp yg bestnye, bg aku adalah apabila dapat melihat...jeng3. Gamba ekslusif mayat Canny Ong. Ekslusif tu, xpnh kuar media massa n internet lg tuh. Puas aku carik kat google image pon xde gamba tu.

Nthen kitorg dipecahkan ikot klas. Start dari situ ktorg da xbole amek gamba lg.

Fes skali gi makmal... forensik kot. Kitorg diberitahu cara nk kesan cd cetak rompak. Cara peluru nk dipadankan dengan pistol. Cara nk padan bende yg nk buat pecah umah, ntah pebende aku xigt nama alat tu.

Pas2 naek makmal....ntah la! aku da byk lupe name makmal da. Siot tol.Dlm makmal tu ktorg tgk sampel dadah n narkotik. Excited la dpt tgk real punye dadah kan. Kat situ ramai pakat cari peluang nk hidu dadah. Hauhha. Best doe. Bau serbuk heroin tu sebijik bau nestum. Haha. Pas2 dpt tgk contoh2 pil kuda, amphetamine, ecstasy, bla3.... Semurah2 harga pil yg disapu ade yg bernilai RM80 sejibik. Yg top notch punye pil ade yg mampu mencapai RM200 sejibik

Pas2 ade makmal toksikologi. Ade contoh bahan2 berbahaya. ubat pelangsing. Ubat tenaga batin. Kondom lignocaine. Sampel organ hati, otah, limpa...Ktorg pon diterangkan la jenis2 dadah n stimulan yg affect organ2 tertentu. Kalo gam yg volatile, residue dia akan byk berkumpul di otak. Dadah yg lipid soluble byk akan tertumpu di hempedu. N dadah2 tertentu akan terkumpul di hati dan paru2.

Nthen pegi ke makmal yg buat polymerase chain reaction n DNA fingerprinting. Teknik yg digunakan advanced, x macam teknik gel electropholesis yg kitorg belaja dlm silibus SAM. Ktorg ketingglana seyh! Haha. Di situ org yg briefing kami bgtau yg setiap hari bertimbun2 kes baru sampai ke tangan mereka. So no wonder la dgn bebanan kes yg byk, byk backlog berlaku dlm proses mahkamah. MAchiney n tenaga mereka smmgnya x mencukupi.

Nthen ade jgk ke satu makmal yg check dokumen, samada palsu atau tidak. Sana derang bole check dakwat untuk pemalsuan dokumen, check IC, lesen memandu, pasport sah ke x. N jgk check duit kertas legit ke x. Skrin LCDyg derang gune untuk dokumen checking tuh... peh. wa tatau la skrin bape inci. 18 kot. Kalo bole cilok bwk balik umah, mmg movie marathon la jawabnye!

Ada satu dua makmal lagi, tp aku lupa la! Tula, xbole bwk kamera da byk lupa.

Nthen selesai la lawatan kami ke designated places tersebut. Turun lepak2 kat bawah.


palaga. pas2 amek gamba la!
09J1 crew

09J1, 09J2 and cekgu bio kesayangan, Miss Ong - BERGABUNG!

So berakhir la trip kami yg mmg best kat Jabatan Kimia... Kalo korg bace posting aku nih n rase xbest pon trip ni, tu sume sbb aku xpandai cite je kot. Series best trip tu! Bcoz zaman2 skolah dulu pon mne pnh aku pg trip ke tempat2 mcm jabatan kimia nih, yg byk peranan dlm forensik. Trip pg zoo adela kot, zaman tadika dulu. Hauha. Mse sekolah rendah plak pegi balai bomba. Wush, yg tu pon bez gak. Dpt naik fire brigade, ronda town Melaka wo!

Sebelum beransur naek bas balek ke Teles, aku ngan member aku ni terjumpe satu senario yg menarik. Heheh. Walaupon takot kelihatan jakon, member aku ttp berkeras nk amek gamba gak. So aku pon amek la gamba. Hauha.


hauha. member aku n seorang makcik petition writer kat depan jabatan kimia. area tu pon dkt ngan mahkamah an.

dah member aku amek gambar, xkan aku dok canguk je kot. aku pon amek gamba la skali. hauha.

Hm stakat tujela trip kami. Pas2 balek la ke taylors. Lalu semula jalan yg sama, lalu semula Mentari Court. Dan kilang arak.

Tp mase nk turun lif kat Jabatan Kimia tuh, ade pattern lantai dia buat pattern Benzene Ring. Smart doe! Aku nk amek gamba, tp takot kene sound la plak kan. Haish susah2. Nk jadi fotografer tabole sekadar artistik. Kene ade bran gak nk cari gamba n angle.

Ok. Sekian untuk itu. Fuh...lega akhirnya semester pertama berakhir! Kita berjumpa lagi di semester kedua....13 Januari 2010 nnti...

Wassalam

PS: Dengan bangganya aku mengumumkan, posting ini siap setelah mula ditulis 3 minggu yg lepas.

2 comments:

Unknown said...

harem. lambat gile posting. bau pekasam da ah! hauha

morphyanderssen said...

well well well~ haha